כל הדרכים מובילות אל רחובות

פרויקט הקו הכחול של "מהיר לעיר" שיקצר את הנסיעה מצומת ביל"ו לצומת חולון לכחצי שעה ויתעדף תחבורה ציבורית. הוספת תחנת רכבת בפארק הורוביץ ופרויקט הכפלת המסילה וחשמולה ישדרגו את תדירות הרכבות המגיעות לעיר. שבילי אופניים לאורכה ולרוחבה של העיר ומעל הכול - שותפות בקו המטרו הענק של גוש דן על ציר הרצל. החברה לפיתוח רחובות חושפת את הפרויקטים המרכזיים שיבססו את מעמדה של רחובות בפסגת הערים המבוקשות ביותר בישראל

קובי טיריפינטו, בשיתוף עיריית רחובות
תוכן שיווקי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
תחנת הרכבת של רחובות. אחת הגדולות בישראל
תחנת הרכבת של רחובות. אחת הגדולות בישראלצילום: גיא שמואלי
קובי טיריפינטו, בשיתוף עיריית רחובות
תוכן שיווקי

תוכניות רבות המקודמות כיום ברחובות צפויות להוביל לפתרון בעיות התחבורה, בעיקר במרכז העיר, ולחזק את מעמדה של העיר בצמרת הערים המבוקשות בישראל.

רחובות הפכה במרוצת השנים לאלטרנטיבה נדל"נית לוהטת. למעשה, היא נחשבת לאחת מהערים הנבנות ביותר בישראל, עם ממוצע של כ–1,000 דירות לשנה בעשר השנים האחרונות.

בהתאמה, גדלה אוכלוסיית העיר בכ-20 אחוז תוך שנים ספורות, וקברניטיה פועלים נמרצות לפיתוח תשתיותיה, לרבות קידום תחבורה ציבורית יעילה ועידוד ניידות בכלי רכב קלים.

- פרסומת -

בשל כך, הרשות להתחדשות עירונית ועיריית רחובות, לצד החברה לפיתוח רחובות (ה.ל.ר) שאחראית לפיתוח התשתיות בעיר, מעבירים אל מרכז העיר לאורך ציר הרצל, כמתחם מועדף להתחדשות עירונית והגדלת זכויות סביב תמ"א 70. המשמעות היא שהעירייה מבקשת לתעדף את התכנון בתחום זה לטובת התחדשות מרכז העיר. כל זאת בקרבה לתחנת המטרו המתוכננת בסמוך לפארק המייסדים והקמת מתחם חדש שיכלול בנייה של יחידות דיור רבות יותר בתמהיל דיור מגוון לצד בתי עסק רבים

ניסים סלמן, מנכ"ל ה.ל.ר
ניסים סלמן, מנכ"ל ה.ל.רצילום: אלירן אביטל

ה"קו הכחול": מרחובות

לחולון ב-27 דקות

בשנתיים האחרונות מקדמת העירייה בשיתוף עם משרד התחבורה את פרויקט ה"קו הכחול", שיתחיל בפינת הרחובות הרצל-המדע ויסתיים בצומת ביל"ו. התוכנית הינה חלק מפרויקט "מהיר לעיר" שמטרתו להפוך את כביש 412 לציר מוטה תח"צ זוהי תוכנית רחבה הכוללת גם הסכם לקידום אוטובוסים חשמליים, בדומה ל"מטרונית" בחיפה, שיפעלו בין צומת ביל"ו עד לצומת חולון, כל זאת במטרה לקצר את הנסיעה מכשעה בשעות העומס ל-27 דקות בלבד.

- פרסומת -

בנוסף, כאמור, במסגרת התוכנית המדוברת צפוי הרחוב הראשי הרצל לשנות את פניו. על פי התכנון, בחלקו ייסגר הרחוב האמור לתנועת רכבים פרטיים ויהפוך לרחוב מרווח ומודרני שיאפשר תנועת תחבורה ציבורית, תנועת אופניים והולכי רגל בנוחות רבה. "הפרויקט ישפר את הנסיעה בין רחובות לגוש דן ויחסוך בזמן יקר", מציין ניסים סלמן, מנכ"ל החברה לפיתוח רחובות (ה.ל.ר). "בפרויקט יושקעו כ-800 מיליון שקל והצפי להפעלת הקו הכחול הוא כבר בשנת 2027". עוד מציין סלמן כי במסגרת הסכם שנחתם עם משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון בע"מ והעירייה, הוקצה לתכנון וביצוע של סלילת שבילי אופניים סכום של 50 מיליון שקל ל-15 ק"מ חדשים ברחבי העיר. סכום זה יאפשר להוציא אל הפועל במהירות את תוכנית האב העירונית לשבילי האופניים ותשתיות רכות שאושרה בשנת 2021.

- פרסומת -

"שבילי אופניים ייסללו כהמשך בדרך בגין, שביל בדרך שמשון צור, דרך הים בדרך לקריית משה, רחובות ההולנדית ושדרות יעקבי וכן ברחובות הפנימיים בעיר כך שתגדל הקישוריות לרחוב הרצל שישמש כאוטסטרדת האופניים העירונית. זוהי בשורה של ממש לרוכבי האופניים בעיר ולרוכבים פוטנציאליים, שיוכלו בעתיד הקרוב לוותר על רכבם ולנוע ברחבי העיר בצורה מהירה, קלה, בריאה וסביבתית יותר" הוא אומר.

במקביל, פועלת העירייה גם להתקדמות בעבודות התשתית הנרחבות שהיא מבצעת במסגרת פרויקט ההתחדשות העירונית, שכולל מספר פרויקטים תחבורתיים בכבישים הבינעירוניים הסובבים את העיר ובכללם גם בחיבורים חדשים לכביש 411 ומשם בהמשך לכביש 6, העובר ממערב לרחובות.

- פרסומת -

"התקדמות העבודות בפרויקט ההתחדשות העירונית בשכונת קריית משה, כמו גם התפתחותו של פארק הורוביץ הסמוך וכן תחילת העבודות לביצוע הקו הכחול, הופכות את הגישה לכביש 6 מכיוון 411 לבעלת חשיבות קריטית שתכליתה להפחית את עומסי התנועה ברחבי העיר", אומר סלמן ומציין כי עבודת הכנה מקדימה ומקצועית של ה.ל.ר, לקידום הנושא היא שהביאה להתקדמות משמעותית במימוש התוכניות לחיבור נוסף של העיר לכביש 431 מכיוון מזרח, לשיפור זרימת התנועה מהשכונות במערב העיר וגם לשדרוג הכניסה לעיר מכביש 40.

מתן עדיפות לתחנה ציבורית, מהיר לעיר ברחוב הרצל
מתן עדיפות לתחנה ציבורית, מהיר לעיר ברחוב הרצלצילום: הדמיה: Arceffect Ltd ונתיבי איילון

ציר המטרו: רכבת תת-קרקעית

העיר רחובות מתברר נערכת כבר גם לביצוע ותכנון עתידי של קו המטרו בעיר, זאת כחלק מתכנון פרויקט התשתיות הגדול ביותר שתוכנן עד כה בישראל. לדברי סלמן, הקו המתוכנן אמור לספק מענה למרכזים שונים ברחבי המטרופולין – בית החולים אסף הרופא, בית החולים קפלן ומכון ויצמן, כמו גם לאזורי התעסוקה – מרכז העסקים בן צבי, פארק המדע וצומת ביל"ו, תוך זיקה לתוכניות התחדשות עירונית גדולות המתוכננות בשכונת שעריים ובכפר גבירול.

- פרסומת -

"הפעלת הקו, שעתידה להסתיים עד לשנת 2030, אמורה לשרת כשני מיליון נוסעים וכך לאפשר לתושביה מעבר מהיר אל המקומות המרכזיים בעיר ומחוצה לה לצורכי תעסוקה, מסחר וכדומה, זאת תוך השתלבות ומעבר מהיר בין הקווים וכלל התחבורה ציבורית בעיר, הכוללת גם את רכבת ישראל, הרכבת הקלה והאוטובוסים".

- פרסומת -

ברחובות כאמור מתוכנן קו M1, שנחשב לפי התוכניות הארצית לקו הגדול ביותר מבין שלושת הקווים שעתידים לשרת את אזור המרכז, מאזור השרון ועד לרחובות, שהיא למעשה עיר קצה הקו מדרום. אורכו של הקו המתוכנן 85 ק"מ והוא מתוכנן לעבור ב-14 רשויות מקומיות, כשבעיר רחובות בלבד יפעלו ארבע תחנות שיעברו לאורך ציר הרחוב המרכזי, כאשר ברחובות מתוכננת התחנה הדרומית ביותר במטרופולין ת"א בביה"ח קפלן.

פרויקט הכפלת המסילה

מיזם תחבורתי נוסף בעיר הוא פרויקט שדרוג תחנת הרכבת בעיר, הנחשבת לרביעית בגודלה מבחינת כמות נוסעים בארץ. התחנה, מהוותיקות שנחנכו ברכבת ישראל, נוסדה לראשונה כבר בשנת 1920 והיוותה תחנה בקו קהיר-ביירות. זאת כידוע הפסיקה את פעילותה עם קום המדינה, אך בשנת 1990 נחנכה בשנית לרווחת תושבי העיר והאזור.

בשנת 2000 שודרגה התחנה האמורה כחלק מפרויקט גדול שכלל את הכפלת מסילת הרכבת בקו לוד-אשקלון, נתון שהוביל לגידול משמעותי בכמות הרכבות שהופעלו מהתחנה, ולצמיחה המבורכת בכמות הנוסעים בה. בימים אלה עדיין מקודם פרויקט הכפלת מסילת רחובות-פלשת. זהו פרויקט מאתגר ומורכב המבוצע באופן שוטף לצד המסילה הקיימת, תחת ארבע הפרדות מפלסיות קיימות וללא השבתת התנועה ופגיעה בשירות הרכבתי ותנועת הרכבות הסדירה. הפרויקט המדובר כולל הקמת מסילה חדשה לאורך שבעה ק"מ וחשמול מלא של המסילות.

יצוין כי רכבת ישראל כבר נמצאת בישורת האחרונה לקראת הפעלת קו נוסף: הקו הפרברי בין תחנות נתניה, תל אביב לוד ורחובות באמצעות רכבות חשמליות חדישות שישפרו משמעותית את השירות בקו הזה, המתאפיין בריבוי עצירות וביקושים גבוהים.

עיר חכמה

רחובות מתכננת להשלים גם את תוכניתה להפוך לעיר חכמה. התקשורת בין מערכות ממוחשבות של אגפי העירייה, לבין אתרי העירייה השונים ומוסדות החינוך בעיר כבר מתבססות ברובן על גבי תשתית אלחוטית בגלים מילימטריים. מערכות הטלפונייה, מערכות החירום ובתי הספר והאגפים כבר התחברו למערכת חדשה, שאליה התווספו לאחרונה גם גני הילדים ופארקים ברחבי העיר.

עתה מבקשת העירייה לקדם חיישנים על רמזורים ותחנות אוטובוס שמטרה להפוך את רחובות למתקדמת ביותר בארץ מבחינה טכנולוגית.

בשיתוף עיריית רחובות